Kuva: Exel Composites OyjExel Composites Oyjn ikkunanpesuteleskooppi.jpg

Ajankohtaista

Muoviteollisuuden uutisia sekä tiedotteita, tapahtumia ja uutiskirjeitä

Muovien valmistaja avaa raaka-ainetiedostot ja tuotesuunnitteluoppaansa kaikille

Vesa Kärhä (vesa.karha a plastics.fi), 20.8.2014

Tietojen ja patenttien avaamiset ovat yleistymässä varsinkin autoteollisuudessa. Ne voivat merkitä suurta muutosta autoteollisuuden materiaalivalinnoissa – muovien määrä kasvaa, tuotteet kehittyvät ja markkinat nopeutuvat

Merkittävä teknisten polyamidien valmistaja Solvay tekee samanlaisen liikkeen kuin sähköauto Teslan valmistaja eli vapauttaa suuren määrän aiemmin vain omassa ja maksavien asiakkaidensa käytössä olleita tiedostojaan polyamidien ominaisuuksista ja työstöparametreista. Tiedostoja on 7600. Niiden avulla polyamiditieto tulee paljon aiempaa laajemman suunnittelu- ja tuotevalmistuspiirin käyttöön. Tämä taas vie polyamidien käyttöä kokonaisuutena voimalla eteenpäin vaikka myös kilpailevat raaka-ainevalmistajat pääsevät siten vapaasti hyödyntämään Solvayn vuosien T&K-työn tuloksia.

Alla muutamia autoihin ja muoveihin liittyviä lukuja

0 = Muoviosien lukumäärä 1950 -luvun autoissa
3 =Prosenttisäästö polttoainekulutuksessa kutakin 5 % rakenteen kevenemistä kohti
6 = Täysmuovisen autonvanteen paino kiloissa
8,3 = Eurooppalaisen autokannan ”muovipitoisuus” painoprosentteina
12 =Keskimääräinen auton käyttöikä vuosina Euroopassa
12-15 = Uusimpien alle 1 500 kg:n henkilöautojen muovien osuus painoprosentteina
100 kiloa muoviosia tavallisessa henkilöautossa merkitsee 750 l vähemmän polttoaineen kulutusta 150 000 km:llä
225 = Muovin määrä kiloina uusimmissa henkilöautoissa keskimäärin
250 kertaa kestävämpiä ovat uudet muoviset lasit ja valojen suojat verrattuna vanhoihin ratkaisuihin
300 = Arvioitu säästyneiden ihmishenkien määrä Isossa-Britanniassa vuonna 2007 vähintään, mikäli olisivat käyttäneet turvavyötä
2000 = Muoviosien kappalemäärä keskimäärin nykyautoissa
49 000 = aika vuosina, jonka 60 W:n lamppu palaisi jatkuvasti sillä energialla, joka säästyy sen koko auton elinkaaren ajalla sen ansiosta, että autossa käytetään uusimpia muoviosia vanhojen materiaalien sijaan.

Takaisin